Trots flertalet imponerande verk som minst motsvarat det deras manliga kollegor producerad under sin
livstid har kvinnor verksamma inom allehanda olika fält blivit åsidosatta.
Detta är berättelsen om en svensk konstnär som producerade flertalet
imponerande alster under sin verksamma tid, men som har fått relativt liten
plats i nedtecknandet av den svenska konsthistorien, hennes imponerande verk
till trots.
Den 3 oktober
1859 föddes Karin Bergöö i Örebro. Hon kom att växa upp i Örebro och Hallsberg,
där hennes far Adolf var en framgångsrik köpman. Eftersom det fanns pengar inom
familjen Bergöö kunde dottern Karin ägna sig åt sin passion, nämligen konsten.
Hon visade goda anlag och blev antagen till Konstakademien i Stockholm vid 18
års ålder. Dessförinnan hade Karin utbildat sig vid Franska skolan och
Slöjdskolan i Stockholm. Hon kom att tillbringa fem år som student vid
Konstakademien innan hon tog nästa steg i karriären. Som så många andra
konstnärer genom tiderna skulle hon komma att söka sig till Paris. Karin tog sig dit år 1882. Möjligen kan
utbildningen vid den Franska skolan i Stockholm ha påverkat henne i detta val,
men alla som ville bli något inom konsten sökte sig till Paris vid denna tid.
Fotografi av Karin Bergöö år 1882. Samma år som hon tog sig till konstnärskolonin Grez-sur-Loing i Paris. |
I Paris skulle
Karin komma att ingå i den skandinaviska konstnärskolonin Grez-sur-Loing. Denna
kommun i Paris är mycket känd för de konstnärer som varit igenom där under sina
karriärer. Det är inte heller enbart skandinaviska konstnärer som varit där,
även om flertalet kända sådana kan nämnas. Bruno Liljefors, August Strindberg
och Skagenmålarna är bara några exempel. Internationellt kända namn som den
brittiska tonsättaren Frederick Delius eller den skotske diktaren Robert Louis
Stevenson har också vistats i Grez-sur-Loing. Delius bodde där ända till sin
död. Karin hade alltså hamnat i gott sällskap för att främja sin konstnärliga
ådra. Och sällskapet skulle snart bli mer än bara främjande för konsten. Kort
efter sin ankomst till konstnärskolonin träffade Karin konstnärskollegan Carl.
De två konstnärerna var snart ett par och kom 1883, bara ett år efter Karins
ankomst till Paris, att gifta sig i Stockholm. De for sedan tillbaka till
Grez-sur-Loing, där Karin nedkom med parets första barn, dottern Suzanne, år
1884. Därefter kom dock paret att flytta hem till Sverige igen, även om Carls
uppdrag som konstnär förde paret tillbaka till Paris, men även till andra
ställen. Efter några lyckade uppdrag kom paret att slå sig ned utanför Falun.
Karin och Carl
skulle under äktenskapet komma att få åtta barn. Och även om mycket av Karins
tid nu upptogs av de för 1800-talet typiska ”kvinnosysslorna” hann hon
fortfarande med att i stor utsträckning få utlopp för sin konstnärliga ådra.
Även om det var Carl som blev det stora namnet fortsatte Karin producera. Hon
designade sina och barnens kläder och arbetade mycket med textilier.
Karinförklädet kom att bli en av hennes mer kända kreationer, även om det idag
är döpt efter maken Carl. Hon designade och formgav även möbler. Karin avled
vid 69 års ålder år 1928, efter ett liv vigt åt konsten. Vid en utställning vid
Victoria and Albert Museum i London år 1997 skrevs bland annat följande om
Karins textilier:
”Karins textilier var mycket originella. Hon föregick den kommande
abstrakta textilkonsten. Hennes djärva kompositioner var utförda med starka
färger och hennes broderier hade ofta stiliserade växter. I svart och vitt
linne omtolkade hon japanska motiv. Hon var tekniskt äventyrlig och utforskade
traditionella tekniker samtidigt som hon experimenterade med nya.”
Nu tänker nog
läsaren på ett av två sätt. Antingen ställer den sig frågande till varför jag
sade att Karin inte fick så mycket uppmärksamhet som hon kan ha förtjänat. Hon
verkar ju bevisligen ha fått göra en hel del konst och till och med fått sin
konst utställd på ett av Londons mer prestigefulla muséer långt efter sin död.
Eller så är läsaren väl medveten om vilka Karin och Carl är och håller antingen
med mig eller tycker att jag är ute och cyklar. Karin bytte nämligen ut
efternamnet Bergöö mot Larsson när hon gifte sig med sin nya man 1883. Mannen i
fråga var då Carl Larsson, en duktig konstnär i sin egen rätt. Att det var Carl
och inte Karin som fick de större uppdragen under deras verksamma år kan nog
tillskrivas marknaden och samhällsklimatet mer än någon orättvis fördelning
inom äktenskapet.
Carl och Karin
Larssons gård utanför Falun ligger i den lilla byn Sundborn utanför Falun och
är idag känd som Carl Larsson-gården. Den konst paret producerade där har
blivit en väldigt viktig del i den svenska konstskatten. Många har sett tavlor
av paret Larssons barn, avmålade av Carl, när de är mitt uppe i julpyssel,
midsommarfirande och annat ”typiskt svenskt”. Och Carl Larsson-gården har
kommit att bli en väldigt stor turistmagnet för konstälskare och svenskar. Det
är närmast en idealisering av den svenska folksjälen.
Utan att säga
något om hur Karin fann sig i att vara den mindre kända konstnären i
giftermålet (framför allt eftersom jag inte med säkerhet kan säga det) kan man i alla fall
konstatera att så var fallet. Gården, förklädet, målarstilen och så vidare.
Allt är känt som ”typiskt Carl Larsson” idag. Och inte för att förringa Carl
Larsson heller, men gården i Sundborn var definitivt ett lagarbete. Det var
inte enbart han som designade gården och dess inventarier. Karin hade ett
väldigt stort inflytande i detta också. Hur hon än kände inför detta så kom hon
i alla fall att forma mycket av den svenska konstscenen under det sena 1800-
och tidiga 1900-talet. Det mesta blev känt i hennes mans namn, men det kanske
hon inte hade något emot. Karin Larsson är dock någon jag tycker förtjänar mer
uppmärksamhet än ”Carl Larssons fru”, vilket är det vanligaste sättet hon blir
beskriven på. Och utställningen där Karins textilier blev kritiserade på
Victoria and Albert Museum i London? Det var en Carl Larsson-utställning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar