Den stora döden. The
Black Death. Digerdöden. Detta är ett tillfälle där historikerna har lyckats
väl med att namnge ett historiskt skeende. När bakterien Gersinia Pestis börjar sprida sig över Europa under 1300-talet dör
människor på en aldrig tidigare skådad skala. Även om vi har svårt att avgöra
exakt hur många som dog, eller hur stor del av befolkningen som dog i sjukdomen
kan vi utgå ifrån en sak; Det var många.
Människor.
Mänskligheten brukar ha svårt att erkänna sig besegrad. Och
erkänner vi oss besegrade vill vi gärna se någon form av mening i förlusten.
Det är lättare att erkänna sig besegrad i krig, besegrad av andra människor,
besegrad mot överväldigande odds. För då kan man i alla fall tillskriva
dimensioner av heder och kamp i förlusten. Och många förluster har ofta fått
stor betydelse för nationers och människors självbild. Slaget vid Trastfältet
1389 har fortfarande idag, 625 år senare, väldigt stor betydelse för serberna.
Vi svenskar får i vår tur lära oss om slaget vid Poltava, en av de största
svenska militärförlusterna. Att erkänna sig besegrad av bakterier och virus
klingar dock inte riktigt lika väl. Man ser det inte som lika hedersamt att dö
liggandes i en säng som på ett slagfält, även om sjukdomsepidemier har en tendens
att ta kål på mycket fler människor än vad krig har. Spanska sjukan som bröt ut
vid första världskrigets slut tog kål på fler människor än hela det första
världskriget gjorde under drygt fyra år. Fortfarande får vi lära oss massor om
första världskriget, medan man mest nämner spanska sjukan som en historisk
parentes.
Att vi då nämner
Digerdöden och pesten och ser det som en levande del av vår europeiska historia
måste innebära att detta är en sådan enorm förlust av människoliv att vi inte
kan bortse ifrån den. Norska forskare har exempelvis hävdat att nära på hela
Norge gick under i pesten, vilket då också skulle kunna ses som en förklaring
till att Norge under flera hundra kommande år tillhör antingen Danmark eller
Sverige och inte får någon ”egen plats” i världshistorien. Riktigt så många som
hela norska befolkningen gick dock inte under. En tumregel man kan räkna med är
att cirka 50 – 67 % av Europas befolkning strök med i pestepidemierna och det
är nog så mycket för att drastiskt ändra det samhälle man levde i.
Detta är ju
självklart något som kommer att påverka samhället i stor utsträckning. En av de
mest drabbade yrkesgrupperna i samhället var prästerna. Vi får inte glömma bort
att Europa under 1300-talet är ett Europa som inte har genomgått reformationen
ännu, vilket innebär att katolicismen, med den sista smörjelsen som en av de
viktigare delarna av tron fortfarande är förhärskande över kontinenten. Detta
gör prästerna till en mycket utsatt grupp med högre dödstal än många andra
yrkesgrupper, i och med att man måste administrera den sista smörjelsen på alla pestsmittade som liggar och hostar bakterier på en. Prästerna tillhörde vanligtvis den del av samhället som hade
högre utbildning och nära på monopol att skriva och sprida skrifter. Kanske var
det på grund av att prästerna blev en försvagad yrkesgrupp efter digerdödens
härjningar som Johann Gutenberg utvecklade tryckpressen med lösa typer (efter
kinesisk/koreansk förlaga) under 1400-talet och skapade en helt ny möjlighet
till att sprida tryckt material över kontinenten?
I England
drabbades fogdarna av stora förluster inom sin yrkesgrupp också. Vissa
historiker har dragit paralleller mellan detta faktum och att det är kort efter
att digerdödens härjningar har gått igenom England som Robin Hood-legenderna
uppstår. Vi får försöka tänka oss ett samhälle där fögderiet har lidit svåra
förluster av manskap och kompetens och blivit ersatt av uppkomlingar, som i
större utsträckning låter sig vara korrupta och sko sig på de brittiska
bönderna. Bland de första Robin Hood-balladerna vi finner ser vi en ”folkets
hjälte” som rider in i byn och med kraftigt våld visar fogdarna var skåpet ska
stå. Även om detta är långt ifrån den Disney-räv som min generation växt upp
med så är det här Robin Hood tar sin start. Kanske hade det aldrig hänt utan
digerdöden?
Vi får dock inte
glömma att sjukdomen Gersinia Pestis inte
enbart härjade i Europa. Och inte enbart under 1300-talet. Vi sammanfogar gärna
bilden av utbredd död med vår annars förhärskande bild av en mörk, dyster
medeltid med lite eller ingen utveckling, vilket är en oerhört felaktig och
tråkig bild. Varifrån denna bild kommer kan diskuteras i andra blogginlägg. Jag
tänkte dock berätta om den mindre kända pestspridningen i norra Italien
1629-1630 och framför allt om ett misstag som gjordes i Toscana under denna
epidemi. Storhertigen av Toscana, Ferdinando II de Medici, tog flertalet åtgärder
för att skydda sitt folk när man märkte att pesten var på väg igen. Genom att
isolera de sjuka, förbjuda kommers på gator och torg samt förbjuda
folksamlingar skyddade man säkerligen flera människor. Man gjorde dock ett
misstag i att ge order om att försöka utrota så många katter som möjligt. Påven
Gregorius IX hade redan under 1200-talet förkunnat katten som en diabolisk
varelse i förbund med satan. Många känner säkerligen även till nidbilden av ”häxan
med katten”, som en kvinna i förbund med djävulen. Att utrota katterna gjorde
dock att flertalet av de råttor som spred pestbakterierna genom staden saknade
en naturlig fiende och fick härja mycket friare än de annars hade fått. Helt motsatt effekt emot vad man hade hoppats på. Denna
pestepidemi, mycket senare än det vi annars känner som Digerdöden, skördade
tiotusentals offer i de större orter den nådde. Dock kan man tänka sig att den
historiskt lätt blivit överskuggad av det samtidiga 30-åriga kriget, enligt
samma form av argumentation som jag redogör för tidigare.
Kan vi då dra
lärdomar av detta? Det är väldigt svårt att svara på. Under min livstid har
hittills ingen större epidemi tagit kål på över hälften av befolkningen. Dock
tror jag nog att många av oss kan se att den globaliserade värld och
globaliserade kommers vi har idag gör att sjukdomar lättare sprider sig över
avstånd man tidigare ansåg vara omöjliga. Därför kan ett utbrott av en smittsam
sjukdom i ett land på andra sidan världen göra oss här i Sverige så nervösa att
vi alla genast börjar vaccinera oss. Jag tänker exempelvis på svininfluensan
som det gick stora larmrapporter kring för bara några år sedan. Så kanske har
vi dragit oss någon lärdom? Eller kanske hjälper vi bara sjukdomarna mutera
genom att vaccinera oss mot de enklare strängarna av dem?
Rekommenderad litteratur
Den svenska historikern
Dick Harrison har skrivit mycket om bland annat medeltiden och ger flertalet intressanta
perspektiv på denna period . Han har även skrivit boken Stora Döden – Den värsta katastrofen som drabbat Europa, som är
mycket intressant läsning för dig som är mer intresserad av Digerdöden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar