Ett land som länge fångat fantasin och intresset för
västerlänningar är Kina. Med en kultur och civilisation som länge varit den
dominerande i världen och på världens marknad har Kina haft en oerhört stor del
i världens olika händelser. När vi tänker på Kina i väst brukar vi idag tänka
på det stora kommunistiskt styrda landet som har en ekonomi som växer så att
det knakar. Tänker man på Kina historiskt brukar det ofta bli tal om den
japanska ockupationen som startade redan under 1930-talet och hur samma
ockupation fick ge plats åt ett inbördeskrig som Mao Tse-Tung och hans
kommunistiska parti gick segrande ur. Tänker man på Kina och revolutioner
brukar den kommunistiska revolutionen 1949 eller den så kallade
kulturrevolutionen 1966 vara de som dyker upp. Men var verkligen dessa
revolutioner speciellt revolutionerande? Till att börja med bör man nog inte se
den kommunistiska revolutionen 1949 som en revolution utan snarare en maktkamp
gestaltad i ett inbördeskrig där den kommunistiska sidan tog makten.
Kommunismen var överlag på framfart efter det andra världskriget, inte minst i
flera delar av Asien. Kulturrevolutionen då? Det var snarare ett försök att återuppliva
revolutionär anda hos befolkningen efter misslyckandet med Maos ”Stora språng
framåt”. Som effekt fick kulturrevolutionen att många kineser angav varandra.
Många hamnade i fängelse och det ”rensades upp” inom kommunistpartiets egna
led.
Men var någon av dessa revolutioner speciellt revolutionär?
Kina har inte haft en tradition av demokratiskt styre, så det ska inte ses som
överraskande att de fortfarande inte har det. Och kulturrevolutionen var
bevisligen snarare ett politiskt knep från Mao Tse-Tung. Dessa två revolutioner
föregicks dock av den mest inflytelserika revolutionen i hela Kinas historia.
En revolution som hamnat i skymundan i historieböckerna. År 1911 störtades det kinesiska
kejsardömet av Kuomintangpartiet, det parti som senare skulle slåss mot
kommunisterna i inbördeskriget. En av revolutionens drivande män var Sun
Yat-Sen, en läkare som länge varit drivande i den nationalistiska kinesiska
rörelsen. Han var dock i exil när revolutionen mot kejsardömet genomfördes och
återvände snabbt till Kina för att tillträda som republikens första president.
Vilken legitimitet denna post och Kinas första regeringar hade går jag inte in
på här, då det inbördeskrig vi förknippar med tiden efter andra världskriget i
praktiken börjar redan nu.
I det första ”demokratiska valet” i Kina fick mellan fem och
sex procent av befolkningen delta. Kuomintang vann stor representation i båda
parlamentets kamrar, men hade ingen egen majoritet. Sun Yat-Sen var dock inte
president längre, utan den posten hade nu tillfallit en herre vid namn Yuan
Shikai, en gammal militär med stort inflytande i flera väpnade grenar. Under 1913
och 1914 skulle maktbalansen mellan parlamentet och presidenten att balansera
fram och tillbaka, tills parlamentet upplöstes år 1914. Detta politiska kaos
utmynnade år 1927 i regelrätt inbördeskrig, där bland annat det kinesiska
kommunistpartiet, grundat 1921 av Mao Tse-Tung med flera, kom att bli en
huvudsaklig kombattant. Någon demokratisk stabilitet kom Kina alltså aldrig att
uppleva efter revolutionen 1911
Yuan Shikai, tidigt under sin tid som president. |
Men vad är det då som gör revolutionen 1911 till så
revolutionerande? I mina ögon mer revolutionerande än Maos kommunistiska revolutioner?
Kina hade år 1911 haft en kejsarfamilj som styrande i landet i mer än 3500 år.
Kejsarfamiljen hade fått styra grundat på Tian,
himlens mandat. Tanken om himlens mandat stammar ur konfucianismen. Genom
att uppfylla himlens mandat och bete sig som en kejsare bör får en kejsarfamilj
stanna på tronen, medan de som tappat tronen till andra alltså inte förtjänat
ett förlängt himlens mandat. Detta styrelsesätt resulterade i flertalet olika
kejserliga dynastier som kom att styra i Kina ända från åtminstone år 1600 f.Kr.
Ifall Xiadynastin existerade, vilket historiker är osäkra på om den gjorde, så
skall himlens mandat ha utsett kejsare ända sedan 2200 f.Kr. Att frångå tanken
om Tian och konfucianismens principer,
samt börja med ett semi-parlamentariskt styre är alltså en oerhörd revolution i
Kina, en av världens äldsta stater och högkulturer.
Konfucius levde under de krigande staternas period (481-403
f.Kr.) och utvecklade sin filosofi om stat och styre med förhoppningen att det
skulle leda till en mer stabil kinesisk stat. Inom konfucianismen finns det en
tanke att alla män (som vanligt är kvinnor marginaliserade i filosofin) skall
sträva efter att bli Junzi – en bättre
man. Det gäller att känna sin plats i en serie av hierarkiska förhållanden och
att bete sig därefter. Junzi blir man
när man i ett förhållande av far och son uppfyller sina åtaganden om att
respektera sin överordnade och vara respektingivande mot sin underordnade.
Detta förhållande översattes lätt till förhållandet mellan kejsaren och staten,
där kejsaren fick föreställa statens fader. Ifall kejsaren inte skulle bete sig
i enlighet med vad som ansågs krävas av statens fader skulle han komma att bli
av med Tian. Ofta tillrättalades
historier i efterhand av de nya kejsarna, så att den tidigare dynastins siste
kejsare svartmålades som en som inte förtjänat Tian.
1911 var inte första gången någon avsatte en kejsarfamilj i
Kina. Tidigare dynastier ersatte inte sällan varandra efter våldsamma utbyten
sina familjer emellan. Delar av den dynastiska tiden kallas även för ”De
krigande staternas period”, vilket belyser att Kinas styre inte alltid varit
fridfullt och övergångarna mellan olika dynastier aldrig friktionsfria. 1911
var dock första gången kejsaren, dennes himmelska mandat och konfucianismen
fick stå åt sidan. Något det dessutom fått fortsätta göra i över 100 år. Även
om många av de gamla dynastiska tankesätten sitter kvar i dagens Kina har de
inte haft någon ärftlig kejsartitel beroende av himlens mandat på 104 år,
vilket i mina ögon gör revolutionen 1911 till den mest revolutionära
revolutionen i Kinas historia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar