Vårterminen 2011 började jag läsa grundkursen i historia vid
Lunds Universitet. Den andra delkursen jag läste gavs då av en svensk
historikerkändis (av vilka det finns få), Dick Harrison. Förutom att vara lite star struck under kursen lärde jag mig
även en hel del. Det finns dock en speciell föreläsning som har etsat sig fast
i mitt minne. Den 23:e februari hålls föreläsningen om det antika Greklands
stadsstater och deras kultur. Efter ett par meningar om dessa stadsstaters
utrikespolitik och Aristoteles tankar om slavar brister en av mina kursare ut:
”Men var inte de gamla grekerna väldigt rasistiska?”. Dicks svar var så
fullkomligt avväpnande att jag noggrant skrev ned ordagrant vad han sade i mina
anteckningar och idag kan citera honom i svaret ”Rasismen är universell sedan
stenåldersmänniskan upptäcker att den har en granne!”. Detta är en intressant
tanke som inte brukar dyka upp så mycket i dagens diskussioner kring rasism.
Desto vanligare är att man skyller ifrån sig, likt kursaren som ville få ”de
gamla grekerna” att verka rasistiska och därmed uttryckte sig själv rasistiskt.
Idag tänkte jag försöka mig på att göra nedslag i rasismens idéhistoria, även
om man allt som oftast finner att det faktiskt är något universellt som alltid
existerat.
För att förstå rasismen måste vi först försöka komma överens
om vad som ryms i detta begrepp. En förutsättning är att man på någon nivå
delar in världens befolkning i olika raser, beroende på deras fysiska utseende
och förutsättningar. Detta är dock inte alltid nog, då de flesta av oss har
hört svenskar utbrista nedsättande kommentarer om finnar, danskar och norrmän,
vilka i stor utsträckning delar fysiska attribut och gener med svenskar. Det är
nog alltså bäst att räkna in någon form av skillnader i språk och kultur i våra
kriterier för vad som skiljer ”raser” åt. Men detta är kanske inte heller nog.
För visst har vi hört människor prata om ”jävla skåningar”, ”dryga stockholmare”
och ”tystlåtna norrlänningar”. Är detta rasism? Var går gränsen? I min gamla
hemort Virsbo är det inte ovanligt att man ibland uttalar sig negativt om
människorna ifrån Ramnäs, 15 kilometer söderöver. Ska vi dela in vårat
rastänkande mellan olika orter? Hur långt det än går att driva detta argument
tror jag många kan hålla med om att rasism är ett fenomen som existerar och tar
sig uttryck både medvetet och omedvetet i alla samhällen. Det är även ett
fenomen som ändrar karaktär beroende på hur världen i stort ser ut. Det stammar
oftast ur okunnighet, rädsla och bristande empati, men kan vara en enorm kraft
för att ena människor mot gemensamma mål, vilka dessa än må vara.
Att samhällen, länder och städer som står högt upp i
ekonomiska och kulturella kretslopp ser sig själva som större, bättre och
vackrare än de motsvarigheter som står längre ned i dessa kretslopp är
ingenting nytt. Rika människor har framgent genom historien fört fram argument
till varför just de skulle vara rikare än andra. Det har visat sig lätt att
tänka ”för att vi är bättre än andra” och att det är ”naturligt förklarat”. Exempel
på detta finner vi bland annat i Kina, men även andra högkulturer genom
historien. Att en befolkning på en plats på jorden är rikare än andra beror
ofta på deras naturresurser. Hade Kinas keramik och silke varit eftertraktade
handelsvaror som gjort kineserna rika om det inte vore för den höga förekomsten
av kaolin och silkesmaskar i den delen av världen? Hade Storbritannien blivit
hem för den industriella revolutionen om det inte vore för den höga förekomsten
av kol på de öarna? Svaret på dessa frågor är nej. Att Kina då kom att få fler
uttryck för kultur än andra delar av världen stammar just ifrån den rikedom som
fanns i deras samhälle. Om man har ett överskott av pengar och varor gör det
att alla människor i samhället inte längre behöver vara inbegripna i
produktionen av livsmedel. Det är exempelvis därför renässansen först kommer
till uttryck i norra Italien, där bankväsendet och handeln länge gjort
Venetianer och Florentinare rika. I alla dessa fall, med flera därtill, uppstår
tankar om den egna rasens eller befolkningens överlägsenhet gentemot andra.
Sådana tankar uppstår även i samhällen som inte nödvändigtvis har det bättre
ställt ekonomiskt och kulturellt än andra, men det är ett lätt historiskt
mönster att skönja. Med detta inte sagt att alla rasism vandrar ”uppifrån och
ned”. Genom historien finner man även förtryckta människor och samhällen som
rasistiskt klumpar ihop sina förtryckare.
1800-talet är en period vi ofta förknippar med rasism, då
det är den tid som ser en oerhört expansiv och aggressiv europeisk kolonialism
över den afrikanska kontinenten. Denna rasism tar sig uttryck i en form av
nedlåtande, faderlig ”De klarar sig ju inte utan oss”-attityd. Uttryck som White man’s burden myntas, med
innebörden att den vite mannen skulle ha fått uppdraget att forma och
civilisera resten av världen, som om just den vite mannen skulle vara
överlägsen alla andra människor. En intressant paradox när det kommer till
koloniseringen av Afrika är att den inträffar först på 1800-talet, när
europeiska handelsmän koloniserat de amerikanska kontinenterna sedan
1500-talet. Det enkla svaret till varför så är fallet är att européerna helt
enkelt inte kunde kolonisera Afrika
förrän 1800-talet. Tekniken för att tränga långt in på kontinenten existerade
inte. Utan tågtrafik var man tvungen att förlita sig på packdjur som inte
klarade av den afrikanska floran eller faunan väl, utan gick under. Gick man i
strid med de afrikanska stammarna innan Hiram Maxims banbrytande uppfinning
maskingeväret gjort intåg på den militärteknologiska arenan, mötte man ofta
förlust. Som både finska vinterkriget och vietnamkrigen har bevisat för oss är
det aldrig lätt att kriga på bortaplan i tufft klimat. Man kan även se
1800-talet som en period då många kolonier och stater väljer att avskaffa
slaveriet, vilket för många var en institution som befäste de rasistiska
stereotyper som redan existerade. Avskaffandet av slaveri är ett steg på vägen
mot fungerande koexistens, även om historien visar oss att det finns en hel del
arbete kvar att göra efter detta.
Denna bild ifrån en amerikansk tidning visar hur de vita kolonisatörerna såg på sig själva. Det är tydligt att det är deras börda att bära infödingarna till skolhuset, hur brant backen än må vara. |
Ett exempel på att rasismen ändrar karaktär beroende på
världssituationen kan man tydligt finna i Sverige. Under 1950- & 60-talen
ser man i Sverige kraftig invandring från södra Europa. Dessa invandrare kommer
till Sverige i stor utsträckning som ett svar på den efterfrågan den svenska
industrin då visar upp. Som ofta sker när olika etniska grupper möter varandra
och skall bo med och nära varandra uppstår friktion. Detta är inte ovanligt,
men inte en regel. Våldsamheter uppstår ibland och fördomar och lögner sväljs
som sanning. Dock ser man idag ingen speciellt starkt uttalad rasism mot sydeuropéer
i Sverige. Skällsord som ”Gipskatt” används knappt längre. Andra myter som
spreds om de sydeuropéer (ofta avfärdade som generiska ”italienare”) som
invandrade till Sverige då används om människor som invandrar till Sverige
idag. Att invandrarna skulle bryta upp parketten och odla potatis där är
exempelvis en myt som kommer ifrån mitten av 1900-talet, men idag fortfarande
tillskrivs de invandrare (ofta avfärdade som generiska ”turkar”) som kommit
till Sverige mer nyligen.
Vad kan vi dra för lärdomar av detta? Att vi människor inneboende
tänker att vi är bättre, smartare och starkare än alla andra aktörer på den
globala arenan? Att rasismen kommer att ändra form över åren, men ändå bestå?
Att oavsett våra bästa avsikter på den internationella arenan kan vi komma att
marginalisera människor? Värt att tänka på är att jag nu målat upp olika
historiska epoker med en oerhört bred pensel och gjort ganska grova
generaliseringar som inte går att tillskriva alla de människor som lever vid
den tid jag beskriver. De som levde i dessa samhällen är, precis som vi som
lever idag, mycket mer mångfacetterade än vad jag kan beskriva med detta enkla
blogginlägg. Och jag gör nog mig själv skyldig till s.k. historisistiska tankar
när jag skriver som jag gör, vilket är lika illa som rasism om man inte tar det
i beaktande. Världen är och har alltid varit mer komplex än vad vi kan
föreställa oss. Det enda sätt vi kan bli kvitt sådan idioti som rasism är att
empatiskt försöka sätta oss in i andra människors liv och leverne, levande som
döda, och förstå att de är anmärkningsvärt lika oss själva. Oavsett om de är
kongoleser, generiska ”turkar”, buddhister eller folk från Ramnäs.
Rekommenderad läsning
För att förstå rasism ordentligt kan det vara bra att förstå
de som sprider sådana tankar. Även om det är en oerhört tråkig bok att läsa
vill jag rekommendera Adolf Hitlers Mein Kampf, då det är ett fönster in i hjärnan på en ideologi som förutsätter
kraftig rasism. Och köper ni denna bok kan ni känna att det finns någon form av
poetisk rättvisa i världen. Den svenske utgivaren av Mein Kampf är av judisk
härkomst och ger ut boken just för att den måste läsas för att Hitlers verk
inte skall kunna upprepas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar