Genom historien har människor och djur alltid haft en
gemensam nämnare. Everybody poops!, som en populär barnbok på engelska heter.
Detta är en av världens stora likare, något som bland annat har lett till
fantastiska fotomontage av Elizabeth II, Vladimir Putin och Barack Obama på
toaletten. Den sydafrikanske komikern Trevor Noah går i sin nya bok igenom
denna gemensamma nämnare och närheten till naturen vi upplever när vi lättar på
trycket över nästan tre sidor. Detta har också gett upphov till en typ av historiskt
studium som ibland kallas skithistoria, alltså historien om hur vi har
handskats med mänskliga (och animaliska) exkrementer genom tiderna. Så kallad skithistoria finns det gott om. På Gotland har arkeologer exempelvis funnit tunnor med mänskliga exkrementer från 1300-talet, vilket skvallrar delvis om saniteten på Gotland då, men även om småsaker som tunnbyggande, dieter och idéer om sluthantering.
Kakor av Elefantbajs torkas i solen för att förvandlas till energikälla och myggavskräckande medel. |
Allmänt har djurens
exkrement blivit mer allmänt nyttjat av människor i produktiva sammanhang genom
historien. Anledningen är nog delvis så enkel som att människors exkrementer
innehåller tarmbakterier mer direkt skadliga för andra människor. Kobajs har länge
använts (och används fortfarande i viss utsträckning) som gödsel för att främja
olika grödors framväxt, något som blev mindre vanligt i och med
Haber-Boschprocessens uppfinnande under 1910-talet och upptäckten av
konstgödsel (något jag tidigare avhandlat i inlägget om Fritz Haber).
I Indien kan man idag fortfarande se hur elefantbajs samlas i lagom stora kakor
och torkas i solljuset för att sedan användas för förbränning och energikälla. När man bränner denna torkade elefantdynga håller sig också myggen borta. Exkrementer
har varit och är alltså fortfarande något människan nyttjar sig av i
samhällelig utveckling.
Men det är också något som har varit en källa till
sjukdomsspridning och icke-sanitära förhållanden. Förhållandet mellan
exkrementerna och dessa negativa effekter har inte alltid varit solklara och
inte heller lika farliga för olika människor. På landsbygden är det lättare att
göra sig av med mänskliga exkrementer sanitärt. Det gör man helt enkelt genom
att gräva en grop en bra bit ifrån övriga verksamheter och strikt hålla bajsandet
till den gropen. När gropen blev full fyllde man igen den och börjar om
proceduren någon annan stans. När människorna med tiden dock blivit mer
urbaniserade har dock sjukdomsspridning till följd av dåliga sanitära
förhållanden i städerna blivit vanligare. Exempelvis blev Londons befolkning
offer för en dödlig koleraepidemi så sent som 1854 efter en kraftig
urbanisering som överlastade stadens system (och London hade ändå ett relativt sofistikerat
system jämfört med andra europeiska storstäder).
Detta har dock inte varit modellen för alla storstäder
världen över, utan denna utveckling har varit oerhört ojämlik genom historien.
När en metropol som London år 1854 kunde drabbas av en koleraepidemi till följd
av avlopp som inte kunde hantera befolkningsökningen kan vi vända blickarna
till Indus-dalen på 2500-talet f.kr. Där, i gränslandet mellan dagens Indien
och Pakistan uppstod en av världens första civilisationer grundad runt en flod
(andra kända exempel är civilisationerna vid Nilen, i Mesopotamien och vid Gula
Floden i dagens Kina) och den stora staden Mohenjo Daro. För 4500 år sedan blev
alltså människorna i denna del av Asien urbaniserade i en stad som hade något
som skulle vara avundsvärt för alla europeiska städer under 1700-talet, nämligen
fungerande avlopp. Istället för att släppa ut sitt avskräde utomhus (likt en
specifik scen ur Monty Python and the Holy Grail) så skickade man ner det i
schakt grävda ner i marken. Men inte nog med det. Ifall alla bara skulle släppa
ner sitt avskräde rakt ner i schakt under staden skulle det bli som tidigare
nämnda grop för mänskliga behov. Efter ett tag skulle samlingen bli full och då
är det inte så lätt att bara flytta staden.
Den arkeologiska utgrävningsplatsen Mohenjo Daro |
Modellen med avskräde som ackumuleras under staden blev
vanlig i Europa när man flyttade in avfallshanteringen ifrån gatorna, med den
självklara följden att de sanitära förhållandena blev ohållbara. Detta hade
dock invånarna i Mohenjo Daro en lösning på långt tidigare. Där schakten som ledde
undan avskrädet vertikalt tog slut mötte de en sluttande tunnel som ledde undan
avfallet med hjälp av något så enkelt som gravitationen. På så sätt ledde man
bokstavligt talat undan problemen. Mohenjo Daro är dock inte längre en aktiv
stad, utan snarare en aktiv utgrävningsplats för arkeologer, så deras
överlägsna avskrädeshantering till trots gick staden under. I detta specifika
fall eftersom det var väldigt lite fokus på militär makt, medan grannstaterna
hade mycket mer fokus på det. Dock är det intressant att genom detta exempel se
hur långsamt avfallshanterings- och sanitetidéer spred sig över världen. Det
var bevisligen inte något som samhällen stod och föll med, men det kunde
verkligen underlätta för invånarna i städerna.
Hur såg det ut i Sverige då? För att sammanfatta det kort
kan nämnas att Gustav Vasa under 1500-talet var den förste regenten att
genomföra större statliga reformer på området. Hans projekt lyckades få
svenskar att sluta kasta ut sitt avskräde genom fönstren och ut på gatorna, för
att istället börja använda sig av primitiva avfallssystem. Märk väl att detta
dock inte låg speciellt högt på agendan i Sverige, eftersom urbaniseringen här
kom igång mycket senare än i exempelvis Indus-dalen (och många andra områden
därtill). Svenskarna var förhärdade bönder i princip fram till 1800-talet, då
den industriella revolutionen och arbetstillfällena i städerna satte igång den
första stora urbaniseringsvågen i landet. Innan dess klarade sig många med att
gräva gropar för sitt avskräde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar